KLAVERJAS
Spelregels
Klaverjas of Klaverjassen is de Nederlandse benaming voor een kaartspel met vier spelers waarbij slagen worden gemaakt. Het is nauw verwant aan het internationaal populaire kaartspel Klaberjass, ook bekend als Bela en diverse andere namen. Het is een van de populairste kaartspelen in Nederland. Inmiddels wordt het echter ook vooral in Zwitserland gespeeld. Het kent talloze variaties, maar er zijn universele basisregels.
Instelling
Het spel wordt met de klok mee gespeeld door vier spelers in twee teams, waarbij de partners tegenover elkaar zitten zoals bij whist. Alle kaarten worden gedeeld aan de spelers, in partijen van 3-2-3 of 4-4.
Bieden
Beginnend met de oudere hand, kiest de eerste speler die daartoe bereid is een troefkleur en wordt daardoor verplicht de deal te winnen. Verschillende versies behandelen het speciale geval waarin alle spelers passen anders.
Spelregels
Zoals in de meeste trucspellen moeten de spelers de kleur volgen als ze dat kunnen, en de hoogste troef in de slag, of bij gebrek aan troeven de hoogste kaart in de kleur van de eerste kaart, neemt de slag. Maar er zijn extra beperkingen aan de kaarten die gespeeld mogen worden. Er zijn twee varianten; beide komen overeen dat na een troef lead alle spelers de slag moeten winnen als ze dat kunnen.
Rotterdamse regels:
Een speler die niet kan volgen moet troeven als het kan. Een speler die troef speelt moet de slag leiden als dat mogelijk is, zelfs als de partner van die speler de slag leidt.
Amsterdamse regels:
Ondertroeven is alleen toegestaan als het niet te vermijden is. Een speler die de kleur niet kan volgen en wiens partner de slag niet leidt, moet de slag leiden als dat mogelijk is.
Azen en tienen zijn hoog, d.w.z. kaarten in gewone kleuren zijn Aas, 10, Koning, Koningin, Boer, 9, 8, 7. De boer ("Jas") en de negen ("Nel") in de troefkleur zijn echter de hoogste troeven. De troeven zijn dus Boer, 9, Aas, 10, Koning, Koningin, 8, 7.
Scoren
De puntenwaarden van de kaarten zijn zoals in Jass en Belote. Bovendien levert de laatste slag ("Slag") 10 punten op. De kaartwaarden en de laatste slag leveren dus in totaal 162 punten op.
Extra punten worden gescoord door spelers met bepaalde combinaties in één slag: Vier kaarten van dezelfde rang (zeer zeldzaam) - 100 (of 200 voor vier boeren), 3 of 4 opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur - 20/50, koning en koningin van troeven ("Stuk") - 20. Deze extra puntencombinaties worden "roem" genoemd, en moeten expliciet worden aangegeven, anders tellen ze niet. Elke 3 opeenvolgende kaarten in het spel, 20 punten (als K,Q bij de troefkaarten zitten, +20 punten) Elke 4 opeenvolgende kaarten in het spel, 50 punten (idem, bv. A,K,Q van troef maakt 40 punten).
Er is een beloning van 100 punten als het andere team geen slagen krijgt. Dit heet een mars ("pit").
Aan het eind van elke ronde worden alle punten geteld (kaartwaarden en de laatste slag plus roem). Het is aan het team van spelers die de deal gemaakt hebben om meer punten te behalen dan de tegenpartij. Behalen zij de helft of minder, dan gaan alle punten naar de tegenpartij (162 plus alle roem). Dit wordt "nat" genoemd.
Einde van de spel
Normaal gesproken wordt het spel gespeeld over 16 ronden. Aan het einde van het spel worden alle punten opgeteld en wint het team dat in totaal de meeste punten heeft.