FIVE HUNDRED
Spelregels
500 of Five Hundred is een trucenspel dat in de Verenigde Staten is ontwikkeld. Het blijft populair in Ohio en Pennsylvania, waar het al zes generaties lang in gemeenschappen wordt onderwezen, maar ook in andere landen: Australië, Nieuw-Zeeland, Canada (vooral Ontario en Quebec) en Shetland. Ondanks zijn Amerikaanse oorsprong is 500 het nationale kaartspel van Australië.
Instelling
Elk van de vier spelers krijgt één kaart en drie kaarten worden met de beeldzijde naar beneden op tafel gelegd om de kitty (ook wel weduwe, blind of hole card genoemd) te vormen.
De spelers spelen in paren, meestal tegenover elkaar. Traditioneel krijgt elke speler een bundel van drie kaarten en één in de kassa.
Net als bij euchre is de volgorde van de kaarten in de non-trump kleuren aas, koning, koningin, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5 van boven naar beneden. In de troefkleur is de hoogste kaart de joker, ook wel de beste boer genoemd in verband met de troefjacks, gevolgd door de boer van de troefkleur, de rechterboer genoemd, en de boer van dezelfde kleur van de troefkleur, de linkerboer genoemd, die als deel van de troefkleur wordt beschouwd, gevolgd door aas, koning, koningin, 10, 9, 8, 7, 6, 5.
Bieden
Na de deal roepen de spelers om de beurt en kiezen voor bieden of passen. Een bod geeft aan hoeveel slagen de bieder en zijn partner samen denken te winnen en welke kleur troef zal zijn voor die hand, of dat er geen troefkleur zal zijn. Bijvoorbeeld, een bod "zeven schoppen" geeft aan dat de speler van plan is zeven of meer slagen te winnen met schoppen als troefkleur, terwijl een bod "zeven no-trump" aangeeft dat de speler van plan is zeven of meer slagen te winnen zonder troefkleur (in dat geval is de enige troefkaart de joker).
Een speler mag kiezen om niet te bieden, of om te "passen". Het bieden gaat met de klok mee, waarbij elke speler past of een hoger bod doet. Een speler die past kan daarna geen bod doen in die hand.
Een speler die geboden heeft, mag in die hand alleen opnieuw bieden als een andere speler een bod heeft gedaan.
De volgorde van anciënniteit van de kleuren bij het bieden (van hoog naar laag, zoals weergegeven in de scores hieronder) is harten, ruiten, klaveren, schoppen. Daarom kan bijvoorbeeld een speler die 7 klaveren biedt, door een volgende bieder worden overboden op 7 ruiten of 7 harten, maar niet op 7 schoppen. Een "no-trump" bod verslaat elk aangepast bod van hetzelfde aantal. Inkles zijn doorgaans ook gelijkwaardig: Als de eerste speler 6 harten biedt, kan de volgende speler geen schoppen, klaveren of ruiten inkleuren. Hun enige opties zijn 6 geen troef, zeven of meer bieden (van elke kleur, of no-trump of Misère), of passen. Uiteindelijk passen alle spelers behalve één en is het bod beslist.
Als niemand een bod doet, zijn er meerdere variaties. Meestal wordt de hand dood verklaard en wordt er opnieuw geschud en geherbald. Dit kan slechts twee keer herhaald worden, waarna de deal naar de volgende speler gaat. Als alternatief wordt het spel gespeeld waarbij geen bieding betekent dat de ronde wordt gespeeld als no-trump, en de puntentelling is tien punten per slag. Andere variaties zijn dat de deal doorgaat naar de volgende speler (geen herschikking); of dat als niemand anders een bod doet, de dealer een bod moet doen.
Speciale biedingen:
- No-trump betekent dat de joker(s) de enige troefkaart(en) zijn (er zijn geen bowers en geen troefkleur bij het spelen van no-trump of "no-ies").
- J5 is een speciale versie van no-trump waarbij een boer de aas vervangt als hoogste kaart van de betreffende kleur, zodat de regels in overeenstemming zijn met een suited game. De joker blijft de enige troefkaart, en de normale afgesproken regels voor het gebruik ervan gelden nog steeds. In een J5-spel is er geen lagere troef (de ruitenboer wordt bijvoorbeeld niet als harten beschouwd, enzovoort). Andere kaarten volgen hun typische hiërarchie.
- Een Misère-bod betekent dat de biedende speler probeert geen slagen te winnen. Als hij met een partner speelt, foldt de partner zijn kaarten en neemt hij niet deel aan de ronde. Misère is het Franse woord voor "extreme armoede". Het kan op elk moment geboden worden.
- Open Misère is hetzelfde als misère, behalve dat de speler die dit bod doet, na de eerste slag al zijn kaarten aan zijn tegenstanders moet openbaren. Wordt ook wel Lay Down Misère genoemd en mag op elk moment worden gedaan.
- Blind Misère is hetzelfde als misère behalve dat het bod gedaan moet worden voordat de speler zijn kaarten ziet.
- Patastrophe is een Open Misère waarbij beide partners van het biedende team spelen, waarbij beide roepende partners hun hand open spelen (na de eerste slag). Patastrofe is 1000 punten waard.
- Hi/Lo of 5 en 5 bieden betekent dat een speler van plan is 5 slagen te winnen en 5 slagen te verliezen in de hand. Het spel is typisch 350 punten waard, en daarom overbieden een 9 schoppen of 9 klaveren bod, maar niet een 9 ruiten of 9 harten. Het spel is vergelijkbaar met een No-trump spel in die zin dat de Joker de enige troefkaart is en alleen gebruikt mag worden als de speler anders geen kleur kan volgen. Bij een Hi/Lo call foldt de partner van de bieder zijn kaarten en neemt niet deel aan de hand. Dit wordt in Australië ook wel Even Stevens genoemd.
- Ralphing is wanneer iemand die biedt meer dan 3 slagen gezet wordt (d.w.z. iemand wint het bod met 9 harten maar neemt er slechts 6, of biedt Nullo en neemt 3 of meer slagen). Als iemand Ralphed, mag hij in de volgende hand niet meer bieden. De naam komt van een persoon die herhaaldelijk teveel bood en telkens vreselijk verloor. De regel werd ingesteld om anderen toe te staan biedingen te winnen.
Spelregels
Het spel is gericht op slagen. De leiding begint bij de speler die het bieden heeft gewonnen. In sommige varianten leidt de speler links van de deler als eerste, ongeacht wie het bod won. De spelers moeten de kleur volgen als ze kunnen (dit geldt ook voor de linkerboog of elke andere kaart die als troef wordt beschouwd, als troef wordt geleid). Als een speler geen kaarten meer heeft van de kleur die geleid wordt, mag hij een willekeurige kaart in zijn hand spelen. Nadat alle vier de spelers een kaart hebben gespeeld, neemt de hoogste troef de slag. Als er geen troef wordt gespeeld, wint de hoogste kaart van de leidende kleur de slag. De winnaar van de slag leidt de volgende slag. Als alle tien slagen zijn gespeeld, wordt de hand gewaardeerd. De speler links van de vorige deler deelt voor de volgende hand, zodat de deal met de klok mee de tafel rond gaat.
Dubbele nullo mag door een partner worden afgeroepen, zelfs als de andere partner past. In dit geval trekt de speler die nullo roept zijn/haar partner in en moeten beiden spelen en geen slagen halen. Degene die dubbel nullo roept, pakt de kitty en geeft de vijf kaarten die hij/zij wil afleggen aan zijn/haar partner. Zijn partner moet dan die vijf kaarten nemen en de kaarten kiezen die hij/zij wil houden en de rest afleggen.
Scoren
Einde van de spel
Het doel is dat het team dat het bod wint minstens evenveel slagen maakt als het bod. Als het hoogste bod 8 harten is, dan wint het team de hand als het 8, 9 of alle 10 slagen haalt en krijgt het punten volgens onderstaande tabel. Er zijn geen bonussen voor overtricks (slagen boven het geboden aantal) in de oorspronkelijke regels. Als ze hun bod niet halen, wordt hetzelfde aantal punten van hun score afgetrokken. Of het winnende team zijn bod nu wel of niet haalt, het andere team krijgt 10 punten voor elke slag die ze halen. Een team wint het spel door ten minste 500 punten te scoren; als twee teams in dezelfde hand 500 of meer scoren, het ene door hun gecontracteerde bod te winnen en het andere door enkele slagen te winnen, wint alleen het team dat het bod wint het spel. Een team waarvan de score daalt tot -500 punten of minder (aangeduid als "set back 500 points") verliest het spel. Dit wordt ook wel "out the back door" of "out backwards" genoemd.