Lödige Industries levert Europa's grootste geautomatiseerde parkeergarage in Aarhus, Denemarken

De grootste geautomatiseerde, palletvrije parkeergarage van Europa heeft zijn deuren geopend in Aarhus, Denemarken, als onderdeel van de nieuwe bibliotheek, het bureau voor burgeradvies en het culturele centrum "Dokk1" van de stad. Achter het project staat Lödige Industries GmbH uit Warburg, Duitsland, dat een kant-en-klare Car Park System-oplossing leverde, inclusief de constructie van de parkeergarage, werktuigbouwkunde, elektrotechniek, IT-besturing en diensten voor het betalingssysteem.

Het geautomatiseerde, palletvrije systeem biedt ongeveer 1.000 parkeerplaatsen verspreid over drie verdiepingen onder het nieuwe gebouw. "Bestuurders parkeren hun auto op de begane grond in een van de 20 cabines en ontvangen een ticket. Het hokje is de interface tussen de bestuurder en de parkeergarage. Vanaf het moment dat de bestuurder zijn auto parkeert, gaat alles automatisch", zegt Philippe De Backer, CEO van Lödige Industries GmbH. Het rolhek van de cabine sluit en de auto wordt met een lift ondergronds getransporteerd voordat hij wordt opgehaald door een van de 24 horizontale transfervoertuigen en naar een vrije parkeerplaats wordt gebracht."

De Lödige Shifter als efficiënt alternatief voor de pallet

De echte innovatie is niet alleen de grootte van de parkeergarage - geautomatiseerde parkeergarages hebben zelden meer dan 300 parkeerplaatsen - maar ook de afwezigheid van pallets die traditioneel worden gebruikt als transporteenheden. Dit maakt het hele systeem veel sneller en efficiënter, omdat er geen lege pallets vervoerd hoeven te worden tussen de autobewegingen door.

In Aarhus doet de Lödige Shifter het zware tilwerk. Dit is een ultraplatte robot die onder de auto rijdt en hem bij de wielen optilt om hem van de lift naar het transfervoertuig te brengen en naar de parkeerplaats te transporteren. De robot wordt bestuurd via Bluetooth en Wi-Fi, een wereldprimeur in een industriële toepassing. De Shifter is ook een adaptief systeem - met andere woorden, het is geschikt voor auto's van elk type en elke grootte.

Redundante technologie - veilig en innovatief

Systeemstoringen, waarbij de bestuurder zijn auto niet terugkrijgt, zijn dankzij redundanties geëlimineerd. De parkeergarage kan ook worden omgeschakeld naar gedeeltelijk geautomatiseerde of handmatige werking wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld voor onderhoudswerkzaamheden. Lödige personeel en onderhoudstechnici zijn altijd beschikbaar, omdat Lödige een 20-jarige full-service overeenkomst voor de parkeergarage heeft gesloten. Bovendien is het systeem ook verbonden met de 24/7 helpdesk van Lödige om extra ondersteuning te bieden aan chauffeurs. Een speciaal kenmerk van de parkeergarage is de "shopping drop-off", zoals Philippe De Backer uitlegt: "Als je gewoon je boodschappen in de auto wilt leggen, maar nog niet klaar bent om naar huis te rijden, kun je de auto roepen, de tassen in de kofferbak leggen en hem weer laten staan - zonder opnieuw te betalen natuurlijk."

Gemak voor de klant

Voor bestuurders is een geautomatiseerde parkeergarage extreem handig - ze hoeven niet meer door de drukke en overvolle straten te navigeren op zoek naar een parkeerplaats, ze hoeven niet meer te onthouden op welke verdieping en in welke ruimte ze hun auto hebben geparkeerd. De tijd die nodig is om te parkeren is een fractie van de tijd die normaal gesproken in conventionele parkeergarages wordt doorgebracht. Bovendien zijn voertuigen beter beschermd tegen algemene schade in parkeergarages, zoals krassen of deuken. De parkeertarieven zijn in lijn met de prijsstructuur van Aarhus, met andere woorden, de geautomatiseerde service is voor de bestuurder niet duurder dan normaal parkeren. Vanuit het oogpunt van stadsplanning is vooral de minimale hoeveelheid ruimte die de geautomatiseerde parkeergarage inneemt belangrijk. Compact bouwen is de sleutel, vooral in stadscentra. Parkeersystemen moeten in een beperkte ruimte passen en daarom zijn geautomatiseerde oplossingen zo aantrekkelijk.

Efficiënte transporttijden

De statistieken spreken voor zich als het gaat om deze geautomatiseerde parkeergarage, zegt de heer De Backer: "In de eerste maand dat de nieuwe parkeergarage in gebruik was, stonden er 16.200 auto's geparkeerd. 60 procent daarvan was een eerste gebruiker, wat aantoont hoe eenvoudig en toegankelijk de parking is. We kunnen gemiddeld 235 auto's per uur verwerken met ons systeem."

  • Gemiddelde duur van de parkeerprocedure vanuit het oogpunt van de bestuurder (parkeren van de auto in een hokje tot het aanvragen van een parkeerkaart): 60 tot 120 seconden
  • Terugverdientijd (van betaling tot ontvangst van het voertuig): 60 tot 120 seconden, in 85 procent van de gevallen

Lödige Industries heeft meer dan 60 jaar ervaring in logistieke transportsystemen en liften en heeft al talloze compacte parkeeroplossingen geïmplementeerd volgens het "Lödige Park-and-Hide" principe. Andere projecten zitten al in de pijplijn, zoals de geautomatiseerde parkeergarage voor het nieuwe Deense architectuurcentrum "BLOX" in Kopenhagen.

Over Lödige Industries Groep

De Lödige Industries Groep, met hoofdkantoor in de Duitse stad Warburg in Noordrijn-Westfalen, werd opgericht in 1948 en is nu internationaal aanwezig met vestigingen in Azië, het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en heel Europa. Als familiebedrijf heeft Lödige Industries wereldwijd meer dan 1000 mensen in dienst. Lödige Industries levert material handling-oplossingen voor een breed scala aan industrieën en is gespecialiseerd in het leveren van complexe material flow-systemen voor logistieke taken.

 

Automated parking system in Aarhus, DOKK1
[Translate to Dutch - Netherlands:]
[Translate to Dutch - Netherlands:]
Contact form
Downloads