's-Hertogenbosch, 10 juli 2024 - Lödige Benelux rust momenteel de nieuwe vrachtterminal van dnata op Schiphol uit met volledig geautomatiseerde opslagtechnologie. Hiermee wordt een cirkel gesloten die 50 jaar geleden begon met het eerste project voor KLM op Schiphol. Al vijf decennia lang is het in 's-Hertogenbosch gevestigde dochterbedrijf Lödige Industries gespecialiseerd in de ontwikkeling van machines voor het efficiënt verplaatsen van zware ladingen. En niet alleen in de luchtvrachtsector. Om stadscentra te ontlasten van stilstaand verkeer laat het bedrijf ook auto's als bij toverslag bewegen in zijn automatische parkeersystemen, onlangs nog ondergronds in de Amsterdamse grachtengordel, om ruimte te besparen voor wel 270 voertuigen. Het bedrijf concentreert zich verder op goederenliften, waarvan er de afgelopen 50 jaar ongeveer 2.500 zijn geïnstalleerd, wat neerkomt op ongeveer één lift per week gedurende een halve eeuw.
"Wij zijn ingenieurs met een passie voor het verplaatsen van zware lasten. Er is een breed scala aan toepassingen voor onze oplossingen, van logistieke systemen voor luchthavens, distributiecentra en productiefaciliteiten tot automatische parkeersystemen in alle maten en een verscheidenheid aan hefoplossingen voor goederen en mensen. Momenteel installeren we 80 projecten per jaar en onderhouden we meer dan 3.000 units in Nederland en België," zegt Arthur van Brink, al tien jaar Managing Director bij Lödige Industries Benelux, en voegt eraan toe: "Ter gelegenheid van ons jubileum willen we al onze klanten, partners en meer dan 80 collega's in Nederland en België hartelijk bedanken. Dankzij jullie en met jullie hebben we zoveel projecten succesvol kunnen realiseren, groot en klein, hoe groot de uitdaging ook was."
Hieronder vallen ook twee vrachtwagenliften voor Forum Rotterdam. De locatie in het centrum van de stad vroeg om een slimme oplossing voor het afhandelen van frequente leveringen. Met twee schaarliften kunnen vrachtwagens tot 50 ton gemakkelijk naar het losniveau van het gebouw worden getild. "We bieden ook oplossingen voor het heffen van ladingen van 100 ton of meer. Voor de staalproductie van Tata Steel in IJmuiden ontwikkelden we bijvoorbeeld een lift voor een zinkpot die tot 350 ton aankan", zegt Van Brink. Maar er is ook veel vraag naar liften met een hefvermogen van rond de 1,5 ton, bijvoorbeeld in hotels, ziekenhuizen, in de industrie of in het groeiende segment van self-storage centra.
Bij het vervoer van materialen in de luchtvrachtsector zijn snelheid, flexibiliteit en efficiëntie ook nodig om inkomende en uitgaande goederen op containers en pallets efficiënt en veilig door de terminal te verplaatsen. Als wereldmarktleider op het gebied van logistieke oplossingen voor luchthavens heeft Lödige al tien vrachtgebouwen uitgerust op Amsterdam Airport. Momenteel wordt een nieuw gebouwde luchtvrachtterminal ingericht voor dnata, waar naast andere technologie zeven automatisch geleide voertuigen (AGV's) van het bedrijf worden gebruikt om vrachtcontainers automatisch te vervoeren.
De geautomatiseerde parkeertechnologie, waarmee al 34 systemen in Nederland zijn geïnstalleerd, is opnieuw een succesverhaal voor het bedrijf. Het grootste systeem van het land, bijvoorbeeld, maakt het sinds 2023 mogelijk om 270 voertuigen ondergronds te parkeren in het centrum van Amsterdam, waardoor er meer ruimte ontstaat voor voetgangers, fietsers en groenvoorzieningen. Het grootste systeem van Europa in Aarhus, Denemarken, voor ongeveer 1.000 voertuigen is ook ontwikkeld door ingenieurs van Lödige.
"50 jaar ervaring is een sterke basis waarop we in de toekomst willen voortbouwen. Of het nu gaat om het plannen met BIM, het ontwikkelen van geavanceerde automatiseringstechnologie en software of het verplaatsen van goederen door middel van onze goederenheffers en goederen liften - we zetten vandaag al de standaard voor morgen en werken aan oplossingen voor overmorgen," zegt Van Brink, vooruitkijkend.