Waar we vandaan komen - Onze geschiedenis
Verplaatsen van zware goederen makkelijk maken - sinds 1948
Al 75 jaar lang richten we ons op kwaliteit, innovatie en partnerschap. Als antwoord op de individuele eisen van onze klanten ontwikkelen de teams van experts bij Lödige Industries oplossingen variërend van liften tot complexe materiaalstroomsystemen die wereldwijd een leidende positie innemen.
Vorming en uitbreiding - 1948-1965
Het bedrijf wordt in 1948 opgericht in Paderborn, Duitsland door Dipl.-Ing Alois Lödige. Een jaar later wordt het eerste product, de "Hubfix", geïntroduceerd op de eerste industriële vakbeurs in Frankfurt. Het bedrijf heeft al snel succes met zijn eerste set producten om de wederopbouwactiviteiten na de oorlog te vergemakkelijken. In 1965 is er een nieuwe, uitgebreide productielocatie nodig. Deze wordt gevonden in Warburg / Scherfede.
1938 | Tien jaar voordat "Dipl.-Ing. A. Lödige Maschinenfabrik" werd opgericht, werd door twee gebroeders Lödige al een patent ingediend voor het heffen van auto's. |
1948 | Alois Lödige richt zijn machinebouwbedrijf "Dipl.-Ing. A. Lödige Maschinenfabrik" op in Paderborn, Duitsland |
1949 | Het eerste product van het bedrijf - de Hubfix - wordt in Frankfurt onthuld, op de eerste industriële tentoonstelling na de oorlog |
1953 | Constructie van hydraulische hefplatforms met een capaciteit tot 100 ton |
1961 | De juridische status van het bedrijf verandert in GmbH (besloten vennootschap) |
1965 | De productie wordt verplaatst naar nieuwe fabrieken in Warburg / Scherfede |
Nieuwe bedrijfstakken en nieuw management - 1966-1980
In de jaren zestig zien we uitbreidingen naar nieuwe markten en bedrijfstakken. In 1966 wordt Lödige Benelux opgericht, met de nadruk op hefmiddelen en goederenliften. De eerste door Lödige Industries gebouwde luchtvrachtterminal wordt in 1975 ingehuldigd op Schiphol. In 1979 komt Dr. Rudolf Lödige, neef van de oprichter, bij het bedrijf. Hij neemt de leiding over in 1980.
1966 | Alois Lödige richt Lödige Benelux op, om klanten in Nederland van dienst te zijn - lees meer |
1975 | Eerste luchtvrachtproject: de KLM-luchtvrachtterminal op Schiphol in Amsterdam |
1980 | Dr. Rudolf Lödige wordt algemeen directeur |
De ontwikkeling tot wereldspeler - 1981-2000
Gedurende de jaren 80 en 90 bouwt Lödige voort op zijn successen in de luchtvrachtindustrie met projecten in Duitsland, de VS, het VK en Azië. In 1992 en 1995 worden de eerste geautomatiseerde parkeersystemen geïnstalleerd in Amsterdam, Nederland en Duderstadt, Duitsland. In 1999 is de British Airways World Cargo Terminal op Heathrow gereed. Rond de millenniumwisseling strekken de werkzaamheden van het bedrijf zich uit tot Azië.
1992 | Het eerste geautomatiseerde parkeersysteem wordt gebouwd met behulp van 5BY2-technologie in Amsterdam, Nederland |
1993 | Door de overname van Hollfelder Elektronik (LogIT GmbH, Rödermark) wordt ons portfolio uitgebreid met automatiseringsprocesmogelijkheden |
1995 | Eerste geautomatiseerde parkeersysteem gebouwd in Duderstadt, Duitsland |
1999 | British Airways World Cargo Terminal gereed |
2004 | Nieuwe dochteronderneming van Loedige Asia Ltd. wordt gevestigd in Hong Kong |
2004 | Speciaal hefplatformontwerp voor het schilderen van de verticale stabilisator van de Airbus A380 in de Airbus Finkenwerder-fabriek in Hamburg |
Groei en innovatie van het productenportfolio - 2005 tot 2017
Tussen 2005 en 2017 hebben we talloze luchtvrachtterminals opgeleverd, zoals de Asia Airfreight Terminal, de MASkargo hub en de ultramoderne Cool Nordic Cargo Hub voor Finnair. Verder hebben wij autoliften opgenomen in onze portefeuille van hefapparatuur en baanbrekende projecten gerealiseerd, zoals het grootste geautomatiseerde parkeersysteem van Europa in Aarhus, Denemarken.
2006 | Overdracht van de T2-vrachtterminal op de internationale luchthaven van Hong Kong aan de klant AAT Asia Airfreight Terminal |
2010 | In het centrum van Londen worden twee vrachtwagenliften geleverd |
2011 | Gewonnen contract met MASkargo voor het herontwikkelen van de luchtvrachthub op de internationale luchthaven van Kuala Lumpur in Maleisië |
2011 | Overdracht van een luchtvrachtterminal voor de nieuwe internationale luchthaven van Doha in Qatar |
2015 | Het grootste openbare, volledig geautomatiseerde, parkeersysteem van Europa geleverd aan DOKK1 in Aarhus (Denemarken) |
2017 | Officiële opening van Cool Nordic Cargo Hub, Finnair, Helsinki |
Voortdurende innovatie en uitbreiding van onze serviceportfolio - 2018 tot nu.
Al sinds 2018 zijn we steeds bezig met innovaties om onze klanten te helpen zware vracht te verplaatsen, zij het luchtvracht, auto's, goederen, vrachtwagens of zelfs hele vliegtuigen. Met de overname van Mecfab Enterprises, een dienstverlener voor logistieke oplossingen voor luchthavens in Australië, en de overname van B&B Aufzugsbau, een dienstverlener voor liftoplossingen in Duitsland, volgen wij onze doelstelling om onze serviceportfolio voortdurend uit te breiden en te verbeteren.
2018 | Lödige levert nog een volledig geautomatiseerd parkeersysteem in Denemarken uit aan BLOX, Kopenhagen |
2019 | dnata City East vergroot vrachtafhandeling op Heathrow met een nieuw systeem van Lödige Industries |
2020 | Uitbreiding van de serviceportfolio van Airport Logistics Solutions Down Under door de overname van jarenlange partner Mecfab Enterprises |
2020 | Overname van B&B Aufzugsbau in Berlijn om de serviceportfolio voor liftoplossingen uit te breiden |
2021 | Voltooiing van de grootste farmaceutische fabriek in Saudi-Arabië voor SPIMACO |