BASRA

Spelregels

Basra is een populair viskaartspel dat in het hele Midden-Oosten en Griekenland wordt gespeeld. Dit spel is gebaseerd op de versies die in Libanon, Egypte en Turkije worden gespeeld. 

DOEL: Het doel van het spel is om punten te verdienen door kaarten te slaan.
MAATERIAL: Kaartspel van 52 kaarten (2 tot 10, boer, vrouw, koning, aas van alle 4 speelkaartkleuren)
AANTAL SPELERS: 2 of 4 spelers

Instelling

De volgorde van de kaarten (van hoog naar laag) is als volgt: Koning, Koningin, Boer, 10-2, Kont.

Een dealer wordt willekeurig gekozen en daarna gaat de rol van dealer naar rechts. De kaarten worden geschud en de speler rechts van de dealer snijdt het kaartspel door. De dealer kan naar de kaart onderaan het pak kijken zodra het is doorgesneden.

De dealer deelt elke speler vier kaarten, te beginnen met de tegenstander aan de rechterkant en eindigend met zichzelf. De volgende vier kaarten worden open gedeeld naar het midden van de tafel. Het gebied op tafel met de open kaarten wordt "de vloer" genoemd. Als er zich boeren of ruiten zeven tussen de kaarten op de vloer bevinden, begraaft de dealer ze in het niet gedekte kaartspel en vervangt hij ze door nieuwe kaarten.

Spelregels

De speler rechts van de deler is als eerste aan de beurt en het spel gaat tegen de klok in. Elke beurt bestaat uit het spelen van een enkele kaart, open op de vloer, en eventueel het slaan van kaarten op de vloer. Kaarten die geslagen worden, blijven voor de speler liggen die ze geslagen heeft. Zodra de spelers alle vier de kaarten op de hand hebben gespeeld, deelt de deler nog vier kaarten uit en wordt het spel hervat. Dit gaat zo door tot de stapel op is en dan scoren de spelers zichzelf.

Als je een kaart uit de hand speelt die dezelfde rang heeft als een kaart op de vloer, mag je die kaart slaan en op je slagstapel leggen. Cijferkaarten die gelijk zijn aan de som van andere kaarten op de vloer kunnen worden gebruikt om een groep kaarten te slaan. Als je bijvoorbeeld een 3 in je hand hebt, mag je een aas en een twee op de grond slaan. U mag in één keer meerdere kaarten slaan. Als de gespeelde kaart echter niets op de vloer kan slaan, wordt hij gewoon aan de vloer toegevoegd. Je bent niet verplicht om kaarten te slaan alleen omdat je dat kunt, je mag ook een andere kaart op de vloer leggen. Als je echter een kaart speelt die een of meer kaarten op de vloer kan slaan, moet je ze slaan.

Specifieke regels:
Koninginnen en koningen hebben geen numerieke waarde. Cijferkaarten kunnen dus niet gebruikt worden bij het slaan van koningen of koninginnen. Of koningen kunnen koningen slaan en koninginnen kunnen koninginnen slaan.
Een basra kan ontstaan als een speler alle kaarten op de vloer weet te slaan. Die speler krijgt een bonus van 10 punten en legt de kaarten open op zijn aflegstapel om niet te vergeten de bonus bij zijn eindscore op te tellen.
De boeren hebben een unieke eigenschap in Basra. Als een boer wordt gespeeld terwijl er kaarten op de vloer liggen, slaat hij ze allemaal. Ze leveren geen Basra-bonus op. Boeren die gespeeld worden als de vloer leeg is slaan niets, ze worden gewoon bij de vloer opgeteld.

De ruiten 7 werkt hetzelfde als de boer, in die zin dat hij alles op de vloer wint. Als alle kaarten op de vloer getallenkaarten zijn die opgeteld 10 of minder zijn, wordt dit geteld als een basra. Zijn de kaarten echter groter dan 10, dan wordt dit niet geteld als een basra en leveren ze geen 10 bonuspunten op.

Scoren

Zodra elke kaart is gespeeld, tellen de spelers hun kaarten. De partners tellen hun scores bij elkaar op. Het team met de meeste kaarten (27+) krijgt 30 punten. Bij een gelijke stand, waarbij een speler beide 26 kaarten heeft, worden deze punten meegenomen naar het volgende spel en neemt die winnaar de 30 punten van de gelijke stand.

Elke boer en aas in de vangstapel is 1 punt waard. De schoppen 2 is 2 punten waard en de ruiten 10 is 3 punten waard.

Einde van de spel

De eerste speler of het eerste team dat 101 punten haalt, wint het spel. Als beide spelers in dezelfde hand 101 punten halen, wint de speler met de hoogste score. Als het een zuivere gelijkspel is, worden meer handen gespeeld tot het is gebroken.

Terug naar het overzicht

Contact form
Downloads